Tijd om de 'Brain Jump' te ontdekken

Wat is Collin nou precies? Kun je het in een zin uitleggen? Uitdagingen van elke dag, want steeds meer mensen raken gefascineerd door het fenomeen collectieve intelligentie en de aanpak van Collin.
Collin is eigenlijk een geheel van ontdekte technieken die samen een boost geven aan onze denkkracht en ons leervermogen. Nieuwe kracht door een andere benadering van onderwijs en ontwikkeling. Gaan we ter vergelijking naar de jaren zestig. Toen ontdekte Dick Fosbury een nieuwe techniek voor het hoogspringen. Hij vloog er in 1968 hoger mee dan zijn concurrenten en won Olympisch goud. De Fosbury Flop was gelanceerd en werd al snel de belangrijkste techniek voor lange mannen en vrouwen. De Cubaan Javier Solomayor ging er in 1995 mee over 2.45 meter. Dat record staat nog steeds.

Niet het ding maar de mens

Van het belang van betere techniek zijn ingenieurs, managers, investeerders en onderwijs zich wel bewust. 'Voorsprong door techniek', was jarenlang de trotse slogan van Audi. En in die paar woorden zit eigenlijk alles, of bijna alles. Wat er niet direct uit blijkt is waar die techniek dan vandaan komt. Dat deed Dick Fosbury beter. Hij wist als atleet dat alle kracht voor zijn winnende sprong uit zijn eigen lichaam moest komen. Hij oefende en paste stappen, afzetpunten, draaing van het bekken, positie van armen, rug, hoofd en benen net zo lang aan tot hij de beste manier had gevonden om het menselijk lichaam even aan de zwaartekracht te laten ontsnappen. Om het doel te halen stak hij al zijn energie en denkkracht in het ontwerpen van de juiste techniek en de verbetering ervan. Hij maakte daarbij gebruik van foto's en films. Quantified Self ver voor Nike en Apple. 

Het onzichtbare zichtbaar en bespreekbaar maken 
Alle techniek - ook de Fosbury Flop - komt voort uit de menselijke geest. Kennis produceer je in je hoofd. Het onderwijs doet al duizenden jaren zijn best om die geest te trainen en tot betere prestaties te brengen. De resultaten zijn hoopgevend, maar met al het geleerde gaat in de praktijk veel mis, en steeds vaker is de kennis onvoldoende om complexe vraagstukken op te lossen. Wie ontdekt en ontwerpt nieuwe technieken en hulpmiddelen voor het gebruik van onze hersens? Zouden we door reflectie (Quantified Self) niet alleen hoger kunnen springen, maar ook optimaal kunnen denken en creeren?
De Dick Fosbury van Collin heet Theo Lohman. Zoals Dick naar een techniek zocht om binnen de grenzen van de natuur zo hoog mogelijk te springen, zo zocht Theo meer dan 30 jaar naar technieken om het denken zo te ondersteunen dat complexe zaken in een keer goed kunnen worden opgelost. Zijn grootste barriere: het denken is niet zichtbaar. Hoewel we van alles aan mensen menen te zien, kunnen we de gedachten van anderen nauwelijk raden, laat staan doorgronden. Hoe precies ga ik hier niet uitleggen, maar uiteindelijk ontdekte Theo hoe je onzichtbare zaken rond het ontwikkelen van talenten en kennis en de communicatie daarover zichtbaar kan maken. Collin doet dat nu met tools die talentbenutting meten en de kwaliteit van arbeid, kennis en informatie. 
De uitkomsten maken bespreekbaar hoe je je samen met je collega's in werk en onderwijs kunt ontwikkelen. De aanpak en technieken die daarvoor nodig zijn hebben we ook beschikbaar, inclusief een stapgewijs programma om innovatie- en veranderprojecten in enkele maanden succesvol te realiseren. Onderweg ontdek je mogelijkheden die je denkkracht, leervermogen en samenwerkingsvermogen blijvend een impuls geven. Je bent dan klaar voor de volgende 'Brain Jump' en kunt telkens grotere uitdagingen aan.